Η Naval Group ξέρει τι θέλει το Πολεμικό Ναυτικό και «χτυπά» ικανοποιώντας κάθε απαίτηση του ΓΕΝ για τις κορβέτες – Ισχυροί οι Ιταλοί αλλά κάτι τους λείπει…
Κρατούν «κρυφό άσσο» για τον τελευταίο γύρο; Έτοιμος ο Αρχηγός Πετράκης για την τελική εισήγηση.Με την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού να περνάει από μικροσκόπιο τις προτάσεις για το πρόγραμμα των κορβετών, που θα ενισχύσει κατακόρυφα την αποτρεπτική ισχύ του ελληνικού Στόλου, κορυφώνεται η «ναυμαχία» των μνηστήρων στη λεωφόρο Μεσογείων.
Γάλλοι και Ιταλοί «χτυπιούνται» μέσω των αναμφισβήτητα δελεαστικών τους προτάσεων, με το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού να ξεκαθαρίζει πως μικρές λεπτομέρειες θα κάνουν τη διαφορά στην τελική απόφαση.
Ο πολύπειρος Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης, ο οποίος χειρίστηκε άριστα και με το ιδανικότερο αποτέλεσμα την υπόθεση απόκτησης φρεγατών, καταλήγοντας στην κορυφαία φρεγάτα του κόσμου – την πανίσχυρη FDI Belh@rra – είναι αποφασισμένος να κλείσει και την υπόθεση των κορβετών, εισηγούμενος στην πολιτική ηγεσία το πλοίο που ικανοποιεί στον μέγιστο βαθμό τις ανάγκες του ελληνικού Στόλου.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, οι ανανεωμένες προτάσεις των μνηστήρων είναι ακόμα πιο ελκυστικές και το «παιχνίδι» πλέον θα παιχτεί στα ναυπηγεία, τον οπλισμό που θα απελευθερωθεί, αλλά και τον χρόνο παράδοσης, με τους Γάλλους και τους Ιταλούς να πηγαίνουν… πόντο – πόντο.
Η «εξίσωση» σαφώς δεν είναι εύκολη και για το λόγο αυτό τα στελέχη του ΓΕΝ προσπαθούν να αποκρυπτογραφήσουν κάθε πτυχή των προτάσεων και να αποσαφηνίσουν στοιχεία που αφορούν από τον οπλισμό και τα τεχνικά τμήματα μέχρι τα οικονομικά δεδομένα και τους τρόπους αποπληρωμής.
Η αλήθεια είναι ότι το μεγάλο εκτόπισμα της ιταλικής FcX30(Doha) και η δυνατότητα εξοπλισμού με μια σειρά από οπλικά συστήματα «γοήτευσε» αρκετούς στο ελληνικό «Πεντάγωνο», ωστόσο, υπάρχουν και «σκοτεινά» σημεία στην πρόταση της Fincatieri που πρέπει να διευκρινιστούν λεπτομερώς από τη Ρώμη.
Οι Γάλλοι από την πλευρά τους είναι σαφείς, με μια πρόταση «καθαρή», χωρίς αστερίσκους και χωρίς να επιτρέπουν παρερμηνείες. Το πακέτο της Naval Group περιλαμβάνει:
• 4 κορβέτες Gowind με τις 3 να κατασκευάζονται από τα Ελληνικά Ναυπηγεία, σύμφωνα με χρονοδιάγραμμα και λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και τους χρονικούς περιορισμούς.
• Ασφαλής μεταφορά τεχνολογίας για τους εταίρους των ελληνικών ναυπηγείων, χάρη στην απαράμιλλη τεχνογνωσία και το ιστορικό του Naval Group με 25 πλοία ναυπηγημένα σε εγκαταστάσεις πελατών.
• Σημαντικά οικονομικά οφέλη για την Ελλάδα με ελληνική βιομηχανική συμμετοχή 30% της τοπικής παραγωγής στην Ελλάδα.
• Μακροχρόνια συνεργασία με την ελληνική βιομηχανία και το εθνικό αμυντικό οικοσύστημα στη συνέχεια του προγράμματος FDI HN για τη δημιουργία και τη διατήρηση θέσεων εργασίας υψηλής αξίας
• Προς υποστήριξη της προσφοράς, προτείνεται επίσης μια πολύ ελκυστική πρόταση χρηματοδότησης που βασίζεται σε μακροπρόθεσμες διαφοροποιημένες πληρωμές.
Η πρώτη κορβέτα Gowind θα κατασκευαστεί στο ναυπηγείο της Naval Group στο Lorient και οι ακόλουθες μονάδες θα κατασκευαστούν στην Ελλάδα από τα Ελληνικά Ναυπηγεία και συγκεκριμένα του Σκαραμαγκά. Η κατασκευή της 1ης κορβέτας Gowind στη Γαλλία θα εξασφαλίσει τη λειτουργία από την Ελλάδα στο συντομότερο χρονικό διάστημα και παράλληλα θα επιτρέψει την άμεση μεταφορά τεχνολογίας και τεχνογνωσίας για την κατασκευή των επόμενων τριών ελληνικών κορβετών στην Ελλάδα. Κατά την κατασκευή της 1ης κορβέτας Gowind στη Γαλλία, το προσωπικό των Ελληνικών ναυπηγείων θα συμμετάσχει για να λάβει εκπαίδευση επί τόπου εργασίας.
Όσο για τον χρόνο παράδοσης της πρώτης ελληνικής Gowind, οι Γάλλοι ξεκαθαρίζουν πως θα φτάσει στη χώρα μας σε τρία μόλις χρόνια, σχεδόν ταυτόχρονα δηλαδή με την πρώτη Belh@rra, ικανοποιώντας απόλυτα τα «θέλω» του ΓΕΝ για σύγχρονα πλοία και μάλιστα άμεσα.
Το κόστος, όπως έχουμε αναφέρει είναι περίπου 1,6 δισ. ευρώ και κάτι.
Είναι προφανές πως οι Γάλλοι ξέρουν καλά τι ακριβώς ζητά η Ελλάδα και το Πολεμικό μας Ναυτικό. Έχουν την εμπειρία της διαπραγμάτευσης των Belh@rra και γνωρίζουν ποιες είναι οι απαιτήσεις του ΓΕΝ για να βγουν πρώτη στην κούρσα. Ωστόσο και οι Ιταλοί της Fincatieri που συνεργάζονται στενά με τις ΗΠΑ φέρονται να έχουν «κρυφούς άσσους» στον μανίκι. Ποιοι είναι αυτοί; Μέχρι στιγμής, αν και το πλοίο τους είναι εξαιρετικών δυνατοτήτων, φαίνεται πως λείπει κάτι από την πρότασή τους. Έχει να κάνει με την αβεβαιότητα για τα ναυπηγεία Ελευσίνας, που η ONEX προσπαθεί να εξυγιάνει; Έχει να κάνει με το πολιτικό σκηνικό στην Ιταλία; Έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι Ιταλοί τα «μασάνε» για το ενδεχόμενο υπογραφής αμυντικής συνεργασίας, ανάλογης με αυτή που έχει υπογραφεί με τη Γαλλία; Τι σίγουρο είναι πως η Αθήνα θέλει κάτι ακόμα… Προσπάθειες μπορεί να γίνονται και από άλλα κέντρα ώστε να πείσουν για την επιλογή των Ιταλών, ωστόσο, πρέπει και η Ρώμη να κάνει το κάτι παραπάνω για να κερδίσει τους Γάλλους, που μέχρι στιγμής φαίνεται να έχουν απάντηση σε κάθε «θέλω» του Πολεμικού Ναυτικού.
Όπως και να ‘χει, ο Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης θα λάβει την απόφασή του με γνώμονα μόνο και μόνο το συμφέρον του Πολεμικού Ναυτικού, το πλοίο που θα πληροί απόλυτα τις ανάγκες του ελληνικού Στόλου. Η εισήγησή του θα δοθεί στην πολιτική ηγεσία και από εκεί και πέρα τον τελικό λόγο θα τον έχει ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης.